1 sekolah 1 blog ke arah transformasi perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sbpi gombak

bagaimana bercakap dengan fasih di hadapan umum ???





pemidato atau pembahas sekolah mungkin juga mengeluarkan ayat ini apabila membaca tajuk entry kali ni. 
" bercakap je pun, bukan berperang, buat apa nak takut ??? "
mungkin saja.. kami tak cakap pun betul-betul.
mungkin perkara ini adalah satu perkara yang mudah bagi 2 golongan di atas.
tapi, bagaimana dengan orang-orang lain ?? 
yang menggigul seperti kesejukan ketika berdiri di hadapan umum ??
bagaimana dengan yang sangat berat mulutnya untuk dibuka walaupun bercakap dengan kawan sebelah ??
di sini kami ingin berkongsi beberapa tips untuk bercakap di hadapan ramai.

1) jika anda seorang yang rabun dan memakai kaca mata, satu kelebihan bagi anda. ketika bercakap di hadapan ramai, buka kaca mata anda agar anda tidak dapat melihat mata-mata yang sedang fokus pada anda. takdelah nanti anda gelabah ketika bercakap.

2) yakin pada diri sendiri ! itu yang paling penting. set pada minda anda, jika pendapat anda tidak boleh diluahkan, apa guna otak anda bekerja keras untuk melahirkan pendapat tersebut ?? buat penat perah saja !!

3) buka minda anda dan cuba fikirkan. anda sudah mula belajar bercakap sejak kecil lagi. sekarang, anda sudah cukup matang, dan beregelar remaja. tapi, anda tak mahu mempraktikkan perkara tersebut dengan orang luar. apa guna belajar dari kecil tu ??? penat kan belajar cakap pelat-pelat. tergeliat lidah !! 

4) apabila sebelum anda mula bercakap di hadapan ramai, keluarkan segala hormon adrenalin yang ada ( maksudnya takut ) kerana apabila anda takut atau nervous sebelum berkata-kata di hadapan ramai, anda akan fikirkan pelbagai perkara buruk yang akan menimpa ketika bercakap nanti, oke ! cara untuk selesaikan masalah ini, bila da lambakkan segala kemungkinan tu dalam otak anda, fikirkan pula apa yang anda perlu lakukan untuk pastikan perkara tersebut tidak akan menjadi kenyataan.

5) brain storming !! gunakan kebijaksanaan anda ! gunakan akal yang telah dianugerahkan dengan sebaik mungkin. keluarkan segala isi-isi yang bersesuaian dengan tajuk, dan jangan lupa tambah sedikit jenaka untuk mengurangkan rasa gementar anda.

oke ! setakat ini itu sahaja yang kami mampu berikan. semoga memberi perubahan yang baik bagi anda.
selamat mencuba !

No comments:

Post a Comment